האני הפנימי המתגלה דרך העור

ריאיון עם דר' לוידר ג'קנס

לוידר, רופא עור ורופא אנתרופוסוף מגרמניה מדבר על עור רגיש ועל הקשר שלו לרווחתכם הנפשית.

מהו עור רגיש?

דר' לוידר ג'קנס: עור רגיש הוא עור שהתפקוד שלו כמחסום מפני השפעות חיצוניות נפגע בגלל חוסר יציבות וגירוי יתר של השכבה ההידרוליפידית המגנה, מה שאומר בדרך-כלל שהוא גם יבש מאוד. העור היבש ממשיך לאבד לחות כתוצאה מאידוי נוזלים וסובל מהר מאוד מהשפעות הסביבה. אפילו חשיפה ארוכה מדי למים עלולה להשפיע על עור רגיש, ואחרי מקלחת הוא עלול להרגיש מתוח ומגרד. עור רגיש זקוק לטיפול עדין שיכבד את האיזון השברירי שלו.

האם אנשים רבים סובלים מעור יבש?

דר' ג'קנס: מספר האנשים הסובלים מעור יבש עלה משמעותית בעשורים האחרונים. הסיבה העיקרית נעוצה לדעתי באורח החיים המערבי הכרוך בלחץ מתמיד של תחרות, בהילות, ותחושה כללית שאף פעם אין לנו די זמן. יותר מדי גירויים חושיים שאינם מעובדים לוחצים ומותחים את מערכת העצבים ועלולים להיכנס מתחת לעור, פשוטו כמשמעו. לחלק מהאנשים יש "עור עבה", אבל מי שניחן בעור רגיש יגיב למצבים אלה באדמומיות, צריבה, קילוף ומיני גירויים אחרים.

 

"אנשים שניחנו בעור רגיש יהיו בדרך-כלל ערניים יותר, אינטליגנטיים ויקלטו במהירות את הסובב אותם כבר מגיל צעיר".

איך מראה העור את מצב הנפש?

דר' ג'קנס: העור והנפש מחוברים ולמתח עצבי יהיו השלכות מידיות על עצבי העור. לחץ עלול לגרום לאנשים מסוימים לפריחה, אולי סמוך לעין או על גב היד. אחרים עשויים לסבול מבעיות מטבוליות הבאות לידי ביטוי בעור. כרופא עור אתה לומד איך לחשוף את הקשרים בין העור למצב הרגשי של המטופל, במיוחד באמצעות שילוב של רפואה קונבנציונלית עם נקודת מבט אנתרופוסופית על האדם.

איך שינתה האנתרופוסופיה את נקודת המבט שלך על העור?

דר' ג'קנס: זה מתחיל בהנחת היסוד שכולנו מורכבים מגוף, נפש ורוח. רפואת העור הרגילה, בגישתה האנליטית, מתמקדת בעור הפיזי ובתסמיניו, ועושה הפרדה בינו ובין הישות שאליה הוא קשור. הרופא האנתרופוסופי, לעומת זאת, מבקש להתייחס לאדם כישות שלמה ומלאה בתהליך הריפוי.

 העור הוא בהחלט איבר החישה הגדול ביותר בגוף, אבל מעבר לעובדה ברורה זו, אפשר לראות בעור את השתקפות האדם כולו: המערכת העצבית-חושית, המערכת המטבולית והתנועתית והמערכת הריתמית. כל אחת ממערכות אלה משתקפת בעור והיכולת לראות את הקשר הזה מאפשר אבחון מלא ונכון.

 

"השקד הוא מטפורה מצוינת לרעיון הזה: הוא מכוון את האור והחום הבאים מן החוץ אל הליבה החבויה העמוקה שלו, שם מבשיל הגלעין העדין מתחת למעטפת קשיחה".

'הפנים הוא החוץ כתב המשורר הגרמני יוהאן וולפגנג פון גתה. מה מגלה העור הרגיש על האדם?

דר' ג'קנס: אנשים שניחנו בעור רגיש יהיו בדרך-כלל ערניים יותר ויקלטו במהירות את הסובב אותם מגיל צעיר. הם רגישים ומגיבים באופן מידי לגירויים חיצוניים. הם עשויים להתקדם מהר בעבודה, אבל הקידום יוסיף ללחץ המוטל עליהם הואיל ואינם בטוחים בעצמם ומאוזנים כמו בעלי "העור העבה". הם נוטים לעצבנות, אוהבים חיים מתוכננים ומונעים בעיקר מהראש. הם חושבים הרבה, במיוחד כאשר חיי היומיום מעמידים אותם במצבים מורכבים או בלתי צפויים.

 מנקודת מבט אנתרופוסופית הם מרוכזים בעיקר במערכת העצבית-חושית. על מנת למצוא איזון הם צריכים להיות יותר בקשר עם הרגש שלהם ולנסות לבטא את רצונותיהם.

איך הם יכולים להגיע לשם?

דר' ג'קנס: אנשים המתאימים לתיאור זה צריכים לחפש פעילות שתדרבן אותם לחקור את רגשותיהם. הם יכולים להירשם לחוג ציור, למשל. התפיסה של צבעים מובילה לפעילות חושית המתרחשת בדרך-כלל באופן אוטומטי. בזמן הציור אנשים מאפשרים לרגשות שלהם לעלות אל פני השטח, הם פונים פנימה ולומדים להצמיד לצבע, ולרושם שהוא מותיר בהם, תחושה פנימית.

 השקד הוא מטפורה מצוינת לרעיון הזה: כחלק ממשפחת הוורדים, עץ השקד משתייך לפרטים האצילים ביותר בממלכת הצומח. הוא מכוון את האור ואת החום הבאים מן החוץ אל הליבה החבויה העמוקה שלו, שם מבשיל הגלעין העדין מתחת למעטפת קשיחה. שמן השקדים היקר המופק מהגלעין הבשל עוטף את העור ומציע לו הגנה. יצירת הקישור בין האני הפיזי לתמצית ההוויה, לנשמה, היא הזמנה לעשות לעצמך שירות ולשמור על רוגע ומיקוד גם בעין סערת היומיום האופפת אותנו לפעמים.

 

שקד לעור רגיש

קרם לחות שקדים מרגיע

קרם לחות לעור פנים עדין ורגיש מסוג רגיל, מעורב עד שמן. ללא בושם.
קרם לחות שקדים מרגיע

אין להשתמש בתמרוק אם ידועה רגישות לאחד המרכיבים. יש להשתמש בתמרוק רק למטרה שלשמה הוא נועד ובהתאם להוראות השימוש. אין לבלוע. יש להמנע ממגע בעיניים. להרחיק מילדים.


הוראות שימוש

השתמשי בקרם לחות שקדים מרגיע בעזרת קצות האצבעות, עדיף ע”ג עור לח, לאחר ניקוי העור בעזרת חלב ניקוי שקדים של וולדה.