הגנים של Weleda

גני הצמחים מהווים חלק חיוני מהתרבות העסקית של Weleda מאז היווסדה בשנת 1921.

סביבות גידול מווסתות אקולוגית

עוד מימינו הראשונים, גידול הצמחים בעצמינו הינה אחת הדרכים להבטיח אספקה קבועה של צמחים טריים ומיובשים שהינם רכיבים בסיסיים במוצרי הטיפוח שלנו. באמצעות חקלאות ועיבוד ביו-דינמיים, אנו מוודאים שחומרי הדברה וחומרים רעילים אחרים לא יבואו במגע עם הרכיבים היקרים שלנו. אך מדובר לא רק במה שאנו מרחיקים מהגינות שלנו אלא גם במה שאנו מכניסים אליהן. ניהול נכון של דשנים אורגניים מסייע לפיתוח חיי קרקע אקטיביים ותערובות מיוחדות של קומפוסט וצמחים להעשרת הקרקע, כדוגמת שן הארי וולריאן תומכים בשיפור הפוריות של האדמה.

הגנים של Weleda מתוחזקים כבתי גידול טבעיים עשירים, עם גדרות חיות ונישות ידידותיות לטבע, המהוות בית ליצורים המסייעים לחרקים. אנו מקבלים בברכה את היצורים הללו לגינותינו, ובכך אנו מסייעים בשמירה על בקרה עצמית על מנת למנוע התפשטות של מזיקים ומחלות. בנוסף, גיוון צמחי מסייע כמובן ליציבות האקולוגית ומספק אבקנים וצוף לחרקים מועילים.

מלבד גידול הצמחים עבור מוצרינו, הגנים הם דרך מצוינת לאפשר לאנשים מגע עם הפילוסופיה שלנו - 'בהרמוניה של האדם עם הטבע'. למרות שגן הצמחים הגדול ביותר שלנו הוא בגרמניה, אנו מטפחים גנים נוספים במדינות רבות אחרות כמו צרפת, שוויץ, הולנד, ברזיל, ארגנטינה וניו זילנד.

גרמניה

הגן הגדול ביותר מסוגו

גן הצמחים הגדול ביותר של Weleda נמצא בגרמניה, על רמה מצפון לשווביש גמונד (Schwäbisch Gmünd). הגן, המשתרע על פני 200 דונם, הוא גם הגדול מסוגו באירופה. בגן זה אין גבול למגוון – 260 מינים שונים של צמחים גדלים בשיטות ביו-דינמיות, ומתוכם 180 מינים משמשים כרכיבים למוצרים אתנרופוסופים ולמוצרי טיפוח. הגן, המוקף בגדרות טבעיות באורך 5 ק"מ, מהווה בית גידול לצמחים כגון אטד, הממליס, עוזרר וכן בעלי חיים מקומיים רבים, ציפורים וחסרי חוליות. השפע העצום של הפרחים מושך למקום חרקים רבים, ביניהם חרקים מועילים כגון רחפניים, צרעות טפיליות ומושיות השבע ("פרות משה רבנו").

 

בשדות הפתוחים, היבולים הגדולים שלנו מקורם במינים שנתיים ורב שנתיים מקומיים. אלה כוללים 25 סוגים שונים של עצים, מהם נאספים קליפות, פרחים, פירות, שורשים או הצמח השלם. לצמחים יש תנאי מחיה טובים יותר כאן, בהשוואה לגידולי בר טבעיים לחלוטין, הודות לדרך המיוחדת שבה אנו מטפלים בקרקע, הכוללת תרכובות טבעיות לריסוס, וכן הודות לטיפול המסור של הגננים במקום. כאן, בשולי השוואביה אלב, המצטיינת בקרקעות פוריות, רוחש הגן חיים החל מחודש מרץ ועד אוקטובר. הקטיף מתחיל מוקדם, בחודשי החורף הראשונים, שבהם אוספים את שורשי הכלידוניום והאנג'ליקה.

 

הגננים שלנו רואים בצמחים ובגינות גוף אחד שלם. הם עוקבים אחר מערכות היחסים המורכבות בין הצמחים לסוג הקרקע, הם עוזרים לצמיחה והם פועלים ביצירתיות כאשר הטבע זקוק לתמיכה. למשל, השרך המוגן גדל מתחת למנהרת צל של ארכובית, וכך הוא זוכה לאותם תנאי תאורה שבהם הוא היה נתקל בבית הגידול הטבעי שלו ביער.

 

צרפת ושוויץ

פיסת קרקע כפרית קטנה

מספר עצום של מינים שונים של צמחים בתוך שטח קטן יחסית, יוצר ערבוביה עליזה של צבעים בתקופת הפריחה. הגנים של Weleda בארלסהיים, שוויץ, שליד העיר באזל, ובצרפת ב-Bouxwiller שליד הונינג, נמצאים סמוך מאוד למשרדים ולמתקני הייצור בשני האתרים. הגן של Bouxwiller הוא אי של מגוון ביולוגי בתוך ים של חקלאות קונבנציונלית. החלקה בת ששת הדונם מוקפת בגדרות בר, ציפורים, חרקים ודו-חיים המרגישים כמו בבית בגן עדן זה של ברכות, קירות אבנים ועצי פרי. אף שהשטח קטן יחסית, גדלים פה קרוב ל-70 צמחים. הגן בעיר השוויצרית ארלסהיים מוקף על ידי יער ועל ידי 160 דונם של שטח אורגני ראוי לעיבוד. על אף הקרבה לבאזל, יש פה תחושה של חלקת טבע קטנה.

 

אנגליה

חלקות קרקע קטנות ומלאות קסם

בגינותיה של אילקנסטון שבמחוז דרבישייר במידלנד האנגלי, תופס את העין בחודשי הקיץ הכתום הבוהק של שדות ציפורני החתול, או הקלנדולה. המשעול שבגן זה של Weleda, אינו מוביל לערוגות פרחים שופעות, אלא לחלקות טבעיות קטנות שיש להן קסם משלהן – מאופק וצנוע. הגן ממוקם בשולי אילקנסטון, אשר חשיבותה עלתה בעת המהפכה התעשייתית והיא שגשגה במשך שנים רבות בזכות המכרות והתעשיות הנלוות להם. הנופים של היום עדיין משמרים את השפעות המורשת התעשייתית. גשמים מרובים יוצרים קרקע לחה וכבדה, שאינה אידיאלית לטיפוח צמחים, אך השיטות הביו-דינמיות עושות את שלהן והופכות את הקרקע הזאת לאדמה פורייה, שבה ניכרים עדיין בכל פינה העקבות ההיסטוריים של האזור והמדינה.

 

הולנד

הרוח הודפת את ריח המלח של הים הצפוני לעבר היבשת, בעוד שגדרות ושיחים מגינים על הגן מרוחות החוף הקשות. הגן ההולנדי הזה נמצא באמצע מתחם תעשייתי והוא משרה תחושה של נווה מדבר המהווה מקום מפלט אידיאלי לחרקים ולציפורים ומסייע לקידום המגוון הביולוגי. אף שעשרה דונם הינם שטח קטן יחסית, יש בגן מגוון עצום של צמחים. יותר מ-200 מינים של צמחים שונים גדלים כאן. האדמה הכבדה מטויבת בעזרת דשן מינרלי ובנוסף, על מנת לענות על הצרכים המיוחדים של צמחים מסוימים, מקבלת הקרקע טיפול נוסף המאפשר קבלת מגוון של סוגי אדמה: כבדה וקלה, לחה ויבשה, עשירה בחומרים מזינים ועניה בהם. במקום משתמשים גם בחממה מחוממת לגידול צמחים טרופיים מסוימים. כמעט כל הצמחים הדרושים למוצרי Weleda גדלים כאן.

 

ברזיל

ארץ וולקנית

לרגע נדמה שהגן של סן רוקה, שנמצא במרחק 30 דקות נסיעה בלבד מהכרך הברזילאי הגדול, סן פאולו, נמצא בעולם אחר. יש בו שפע של צמחים המרגישים כמו בבית באדמת המקום האדומה. הגן נמצא בקרבת סרה דו מאר, אזור שבורך ברכס הרים מכוסה ביערות גשם לאורך חופה הדרום-מזרחי של ברזיל. העיר סן רוקה שכנה בעבר על דרך המלך שהובילה מהמערב אל פרגוואי ובוליביה, ולאורכה נסעו מהגרים רבים מפורטוגל, איטליה, יפן וגרמניה במהלך כל המאה ה-20. הם הביאו עמם מסורות מיוחדות ומגוונות של גידול ירקות ופירות. סן רוקה מפורסמת עד היום ביינותיה ובמזונותיה המשובחים, המיוצרים בחוות משפחתיות קטנות. הגן הוקם בשנות ה-80 של המאה ה-20 על חלקת קרקע וולקנית פורייה במיוחד. הוא נמצא על אגם קטן, מוקף בחוות וביערות, ומבטיח שלווה ושפה של גיוון לכל מי שמוצא את דרכו לשם מהמטרופולין ההומה.

 

ארגנטינה

בגובה של 1,200 מטרים מעל פני הים, מוקף באדמות מרעה ובין עצי מחט עשירים ויערות מעורבים, מגדל הגנן ג'ורגה גוסטו את גינת הצמחים שלו באזור קורדובה שבלב ארגנטינה. גן זה של Weleda לא תוכנן להכיל ערוגות וחלקות מהוקצעים. במקום זה משגשגים פה בחופשיות ובערבוביה טבעית צמחים כגון פרימולות, אכיניציאות, ברבריות ושרכים. עצים עתיקים מספקים להם צל בחודשי הקיץ החמים, ונחל זורם ומתפתל דרך 48.5 דונם של גנים פורחים. 

ניו זילנד

צמחים שנקטפים ביד

לרגלי הטה מאטה באזור ייצור היין בהוקס ביי על האי הצפוני של ניו זילנד נמצא גן Havelock North. כ-50 צמחים גדלים באזור זה של אקלים ים תיכוני, המאופיין בחודשי קיץ ארוכים וחמים. וורן פירס וגננים אחרים בניו זילנד מעבדים פה את השדות בהתאם לכללי החקלאות הביו-דינמית. הקטיף הוא ידני ברובו, והם נמנעים משימוש בציוד חקלאי כבד כדי לשמור על אדמה קלה ומאווררת. הפרות, ביחד עם קומפוסט צמחי, מספקים את הדשן הדרוש ומשפרים את איכות האדמה. מגוון הצמחים גדול, וכך גם העופות, ביחד עם שפע הרמוני של ציפורים מקומיות, כגון הטוי (Tui), היונה הניו זילנדית הקררו (Kereru) והפוקקו (Pukeku)המצחיקה.

 

קרא עוד

תזרע לפני שאתה קוצר

כשלושה רבעים מהרכיבים הצמחיים שלנו מגיעים מחקלאות אורגנית או ביו-דינמית ומאיסוף מבוקר של צמחי בר.

מקורות חומרי הגלם

ממרכיב למוצר

בזיקוק, או במיצוי באמצעות מערכות העיבוד הנכונות, חומרי הגלם בהם אנו עושים שימוש הופכים להיות מותאמים לצרכי האדם.

ייצור