בריאות

איך מטפלים בכוויות, עקיצות ושריטות

הקיץ הוא זמן ליהנות מהשפע שיש לטבע להעניק לנו, לטייל יחפים על חוף הים או לטפס על הרים. אבל מה עושים כשנחבלים או נפצעים? לרוקחת בירגיט אמדה יש מה להגיד בעניין.

מה אפשר לעשות במקרה של חבלה או פציעה?

בירגיט: במקרה של חבלה, כדאי לטפל במכה בשיטת מקר"ה. זה אומר מנוחה (מ), עצירת הפעילות שגרמה לפציעה. קירור האזור הפצוע בקוביות קרח (ק) או בקרחונים. שימוש ברטייה (ר), כלומר עיטוף האיבר שנפגע בתחבושת אלסטית או בחבישה אחרת. (ה) הרמת האיבר הפגוע כדי להפחית את הלחץ ולמנוע נפיחות. צמח מרפא העשוי לסייע במקרה כזה הוא ארניקה.

מה יכול לעזור לשפשופים ושריטות?

בירגיט: שריטות הן נזק שטחי לעור שניתן לטפל בו בדרך כלל לבד. חשוב לנקות את השריטה מהר ככל האפשר כדי למנוע זיהום. הקלנדולה המוכרת גם בשם ציפורן החתול, היא צמח גינה נפוץ המשמש גם כצמח מרפא זמין ויעיל. מחקרים מדעיים מוכיחים את יעילותה של הקלנדולה בריפוי פצעים. נוסף לסגולותיה כנוגדת דלקת ובעלת אפקט מחטא, הקלנדולה גם מעודדת את היצירה של רקמת עור חדשה ומסייעת בסגירה מהירה של הפצע.

איך מגיב הגוף לעקיצות יתושים?

בירגיט: עקיצות יתושים גורמות בדרך-כלל לגירוד בלתי מזיק אבל הן גם עלולות להיות כואבות למדי. הן יכולות להיראות כנקב עקיצה זעיר כמעט בלתי נראה או לגרום לנפיחות של כל האזור. אם עוקץ הדבורה או הצרעה נשאר בתוך העור, יש להוציא אותו בעזרת מספריים. מומלץ לא לגרד את העקיצה משום שהדבר עלול לגרום לזיהום. רטיות קרות יקלו על תחושת הגירוד, הנפיחות והכאב. כל תגובה אלרגית לעקיצת חרק מחייבת ביקור אצל רופא.

 

כמה שמש טובה לנו?

בירגיט: השמש היא סם החיים של הגוף. אנחנו סופגים את האור והחום שלה דרך העור. אך למרות שקרני השמש מסייעות ביצירת ויטמין D החשוב כל-כך לבריאותנו, שהייה ממושכת בשמש עלולה לגרום לכוויות והיא מסוכנת. המונח "כוויית שמש" מתייחס למגוון תסמינים, החל מתחושת מתיחה בעור ועד אדמומיות או אפילו כוויות קלות. אם נכווינו בשמש, חשוב להקל במהירות את הכאב ולהבטיח את התחדשות העור גם בשכבות העמוקות ביותר. מוצרים המכילים תמצית ספרד יכולים לעזור במקרים כאלה.

קיץ ללא כוויות שמש

  • יש להימנע מחשיפה ממושכת וישירה לקרני השמש
  • יש לחבוש כובע וללבוש ביגוד הולם להגנה על העור
  • יש לאפשר לעור להתרגל בהדרגה לעוצמת השמש

הכותב

בירגיט אמדה

רוקח

בירגיט אמדה הוא רוקח, סופר ומרצה בבית המרקחת האנתרופוסופי שב- Weleda.